Week 21: olympische gekte, paspoort met visum terug en laatste week vakantie

15 augustus 2021 - Windhoek, Namibië

Maandag 9/8: De dag werd gestart met werken om ´s middags met een vriendin in de tuin appeltaart te eten en bij te praten na alle weken weg te zijn geweest.

Dinsdag 10/8: ´s ochtends werd er de hele ochtend gewerkt. Na de lunch ging ik met vol goede moed opweg naar home affairs om mijn paspoort met visum op te halen. Toen ik eenmaal in de rij stondt te wachten was er opeens veel lawaai en chaos op de straat. De straat waar home affairs aan ligt is de grote straat van het centrum van Windhoek en altijd druk maar deze keer extreem druk. Na veel politiesirenes was me nog altijd niet duidelijk wat er helemaal aan de hand is. Totdat er 3 brandweer auto´s kwamen aanrijden met grote namibische vlaggen erop en op de brandweer wagens het namibische olympische team dat terug gekomen was uit Tokyo. Sinds hele lange tijd heeft Namibië namelijk weer een medaille gewonnen op de spelen en dit werd grootst gevierd met een parade door de stad. Er achter aan reden veel pers en aanhangers, familie en vrienden van de sporters met grootste namibische vlaggen en veel kabaal. Intussen was de rij voor home affairs uit elkaar gevallen en stond iedereen op straat te kijken en enthousiast te juichen. Zelden mensen zo enthousiast gezien voor een land. Erna ontstond er natuurlijk veel onduidelijkheid wie nu voor wie in de rij stond. Hierdoor stond ik uiteindelijk verder naar achter dan voorheen maar ja doe je niets aan. Na 2 uurtjes wachten was ik aan de beurt maar helaas was mijn paspoort nog niet klaar en kon ik weer terug naar huis lopen.

Woensdag 11/8: de dag werd gestart met een 5 km rennen door de buurt. Het was al snel warm weer om na het douchen verder te gaan met werken. Na de lunch even boodschappen doen en erna weer vrolijk verder met werken. ´s avonds maakte ik zelf pompoensoep en kookte.

Donderdag 12/8: ooh ow, weer een typische vakantiedag. Vooral uitgeslapen en rustig aan gedaan en ´s middags mijn hele kamer gepoetst.

Vrijdag 13/8: Vandaag was de laatste dag dat we ons konden aanmelden voor onze vakken voor komend semester dat maandag begint. Hier zijn we al 2 weken mee  bezig maar wil nog niet helemaal lukken. Daarom gingen we vroeg naar de uni toen om dit mondeling proberen te regelen. Hier kwamen we gelukkig iets verder mee. Ik was toch al in de stad dus ik ging wel even in de rij staan bij home affairs om te kijken of mijn paspoort vandaag wel klaar was. Dit even duurde iets langer en toen ze om 13:00 dicht maakten om op pauze te gaan stonden er nog maar 2 mensen voor me. Ik liep snel naar huis toe om iets te eten om erna met de taxi weer terug naar de stad te gaan want om 14:00 gingen ze weer open. Opeens stonden er 12 mensen voor me. Geen idee waar deze vandaan kwamen. Veel ophef en discussie stond er maar ja doe je niets aan. Uiteindelijk was ik toch om 16:00 aan de beurt. Maar deze keer niet voor niets, want mijn paspoort met visum was klaar. Na 4,5 maand is eindelijk mijn visum helemaal klaar en rond. Dit had me wel 8,5 uur wachten gekost. Erna met grote opluchting terug naar huis gelopen en erna hele dag niet meer gestaan omdat mijn voeten en knieeen eenmaal erg moe en pijnlijk waren.

Zaterdag 14/8: De dag begon met een wandeling naar de wekelijkse zaterdagmarkt hier in de wijk met op de terugweg korte stop langs de supermarkt. Erna werden we door een vriendin opgehaald en gingen we naar de namibische "praxis" om van alles te gaan halen want we moesten de auto overkapping namelijk gaan verven. Dit hebben we de hele middag gedaan om erna nog snel niet legale alcholische inkopen te gaan doen. ´s avonds komt een vriendin langs op samen pizza te eten en een kampvuur te maken. Later voegde zich nog 2 vrienden zich ook nog toe aan het kampvuur. Voordat het avondklok tijd was ging iedereen weer naar huis. Een erg geslaagde avond.

Zondag 15/8: mijn laatste vakantiedag alweer. Deze werd gestart met een kort rondje rennen. Erna werd er vooral mijn boek gelezen dat ik niet meer weg kan leggen. Ik kookte ´s avonds en facetimed nog met thuis. Om vanavond nog verder mijn boek uit te lezen.

Goed nieuws: Sinds vandaag is de lockdown zo goed als voorbij. Sporten mag weer, clubs en bars mogen weer open, feestjes en festivals tot 100 mensen. Helaas blijft de avondklok en de restrictie in het kopen van alchol. Volgens de regels zou ook uni weer normaal gaan beginnen maar dat is nog onduidelijk.

Morgen start mijn 2de semester hier op de Uni in Windhoek. Nog maar 13 weken en dan is dit avontuur alweer voorbij en zal ik Namibië moeten verlaten en inwisselen voor het koude Nederland. Tot die tijd zal er nog veel gaan gebeuren en neem ik jullie ook voor de laatste paar weken mee in mijn avonturen.

1. Pjg Sieben:
    22 augustus 2021
    Ik hoor iets van een uit een vliegtuig met parachute gesprongen ???
    We wachten met spanning op de foto /video ! Nog maar 13 weken dan terug naar het avantuur in NL