Week 25: trail run en regen

12 september 2021 - Windhoek, Namibië

Maandag 6/9: de dag starte met zoals altijd online lessen. Erna werd er genoten van de zon die intussen de 30 graden bereikt heeft om ‘s avonds nog een online meeting te hebben.

Dinsdag 7/9: de hele dag was ik op stage te vinden waar ik een nieuw constructieprogramma moet leren en dus vooral met mijn neus in de tutorial zit. Erna snel naar huis fietsen want had maar 45 minuten om te eten en weer naar hockeytraining te gaan. Redde dit net waarna er een prachtige zonsondergang te zien was tijdens de training. Omdat de nationale teams van Namibië terug zijn uit Zuid-Afrika trainen ze weer met ons mee. Waarvan er een paar je het liefst het hele veld overlaten rennen en ik uitgeput het veld verliet.

Woensdag 8/9: weer startte de dag met les en daaropvolgende boodschappen te gaan doen. ‘S avonds weer online les. Waardoor zoals altijd deze dagen redelijk saai zijn.

Donderdag 9/9: vandaag kwam de poetsvrouw langs in het huis waar ik oppas. Hierdoor was ik hele dag thuis en deed vooral veel dingen voor school die nog afgemaakt moesten worden. ‘S avonds kwam mijn huisgenoot thuis die samen met een vriend op reis was door Namibië. Ze namen thais eten mee dat we thuis opaten en bijpraten over alles wat gebeurt was.

Vrijdag 10/9: de hele dag was ik op stage te vinden waar ik een project moest afmaken. Eenmaal thuis besloten we er nog een leuke avond van te maken. We gingen naar een nieuwe skybar in de stad. Waar we tot de conclusie kwamen dat deze mooier is dan de andere. We dronken cocktails en aten ons avondeten bij de KFC. Erna konden we geen taxi vinden en moest een bekende ons komen ophalen.

Zaterdag 11/9: de dag werd heeeek vroeg gestart want de stad Windhoek werd achter ibs gelaten. We gingen namelijk naar Finkenstein, 15 kilometer buiten Windhoek. Hier was namelijk een 4 kilometer trail run. Deze begon om 8:30 waarna het intussen 30 graden was. De start was samen met 40 andere en begon meteen bergop waarna er een halve kilometer door het diepe zand volgde. Dit was erg zwaar hierdoor was ik al snrl redelijk uitgeput. We gingen verder bergop en bergaf. Waar in de laatste kilometer nog door het water moesten rennen en erna nog bergop. Na 26 minuten kwam ik uitgeput aan bij dr finishlijn. Hier bleek ik ook nog 3de te zijn bij de vrouwen. Ernaast was er een grote markt aan de gang met vele locale producten en lekker eten en verbrachteb we flink wat tijd door voordat we opgehaald werden. Na een snelle douche vertrokken we weer naar de grove mall voor wat inkopen te doen. Onze benen waren moe en gingen erna naar huis om Vooral hele avond op de bank te liggen en documentaires over 9/11 te kijken.

Zondag 12/11: omdat ik gister de helft van de boodschappen vergeten was moest ik vandaag voor straf nog maaks terug voor de missende dingen. In de namiddag vertrok ik weer naar het bekendd hostel waar ik zeer regelmatig te vinden ben en hier was er wederom een poolparty aan de gang. Al werd deze vroegtijdig beëindigd door iets zeer ongewoons. Namelijk regen. De eerste regen viel al was het niet veel en vooral verkoelend maar sinds 5 mei heb ik geen regen meer gezien. Normaal komt de regen pas in november maar gezien ook hier de klimaatsverandering is. Viel de eerste regen vandaag al. Meteen had ik alweer genoeg ervan en mocht de zon weer komen. Helaas was dat niet het geval. ‘S avonds werd er een afrikaanse braai georganiseerd want er zijn weer 2 nieuwe buitenlanders aangekomen. Voor de verandering eens geen duitsers maar 2 nederlanders. Ik blij want eindelijk kan ik weer met iemand nederlands praten ipv engels of duits. Ze komen wel uit Amsterdam en benoemde Limburg als een land apart ( is dat nu compliment of niet). In ieder geval werd er nederlands geleerd aan buitenlanders en hard gelachen om de uitspraak onder het genot van heerlijk eten en alcoholvrij bier.

Zo eindigde deze week alweer. Waarin het 2 weken geleden nog -5 was ‘s nachts is het er nu 18 en overdag ruim over de 30 graden. Helaas brengt dat ook een ander risico mee. En dat zijn bosbranden en daar gaat het op dit moment niet zo goed mee. Veel zuidelijke afrikaanse landen worstelen met grote branden die niet onder controle te krijgen zijn. Hierdoor is de lucht in Windhoek op het moment vol met rook en niet helder. Het geeft aan hoe groot het probleem is en hoop dat het kleine beetje regen dat we hadden het beetje geholpen heeft. Voorlopig komt er geen regen meer en gaan we weer volop genieten van de steeds warmer wordende zon.