Week 35: herkansingen en naar de bush bush

21 november 2021 - Gobabis, Namibië

Maandag 15/11: we begonnen de dag met naar mijn stage plaats te gaan om deze netjes af te sluiten. Nadat de overgave van de opdrachten geweest waren ging ik nog snel naar huis na nog een korte stop bij de supermarkt. We moesten even doorleren want we hadden vanavond om 17:00 een herkansing. Tussendoor werd er nog gewerkt voor mijn nieuwe baan. Helaas bereikte ons het nieuws dat we nog een herkansing moesten maken donderdag. We gingen optijd naar de Uni waar we waarschijnlijk onze laatste toets normaal maken. De toets ging wel redelijk goed nu is het alleen nog maar wachten op de uitslag. Na de toets deed ik niks meer. De afgelopen dagen is het heel warm en ook binnen bereik ik regelmatig de 29 graden daardoor ‘s avonds de airco aangaat.

Dinsdag 16/11: vandaag starte de dag met werken om erna te leren voor mijn herkansing. Ik had een gesprek met de prof van de herkansing omdat ik op 2 punten een herkansing moest gaan maken terwijl er regelmatig het juiste antwoord stond maar punten aftrek gekregen heb. Hij had geen enkel gesprek en goede uitleg waarom kreeg ik niet. Enigzins gefrustreerd ging ik door naar de volgende werkmeeting. ‘S avonds gingen we met de meiden uiteten want we moesten onze trip naar de farm van een familielid gaan plannen. Bijna iedereen die in Windhoek woont heeft een boerderij verspreid over het hele land waar de rest van de familie woont en in de zomer iedereen heen gaat. Zo gaan wij met ons als uitwisselings studenten naar een van de farms van een buddy. Er moest gepland worden en dit alles kan natuurlijk beter onder het genot van indiaas eten. Nadat er goede plannen waren gingen we naar huis en slapen.

Woensdag 17/11: de hele dag werkte ik met een kleine pauze om boodschappen te gaan doen. ‘S avonds leerde ik voor mijn toets en had vergadering van de studentenvereniging in Aken.

Donderdag 18/11: de ochtend werd er nog gewerkt om erna onze herkansings toets te maken die we online mochten maken. Erna ging ik nog lunchen alleen want niemand wilde mee. Intussen hadden we het punt terug gekregen van een ander vak dat ik gehaald heb en daardoor ook echttttt klaar was met de Uni en alleen nog maar moet wachten op de punten.  De hele middag werkte ik verder.

Vrijdag 19/11: omdat vandaag een feestdag in Kenia was werkte er van mijn collega’s nauwelijks iemand waardoor het heel rustig was. Ik ging ‘s morgens na de stad nog een paar dingetjes kopen voor het weekend en ging erna werken. ‘S avonds kookte ik vroeg want dit weekend hebben we 2 hockeywedstrijden. De eerst was vanavond en nadat ik op afrikaanse tijd aankwam omdat mijn taxi te laat was kon het beginnen. Het kwik was nog altjjd 35 graden en we hadden maar 2 wissels waardoor onze coach besloot zelf ook het tenue aan te trekken en mee te gaan doen. En met succes want ze scoorde 2 keer. Waardoor het al snel 2-0 was voor ons. Binnen no time was het 3-0 waarna ik vlak voor het einde nog de 4-0 scoorde. Eerst doelpunt in de nambische competitie. We verlieten blij, moe en volledig bezweet het veld. Thuis waren mijn benen moe na 70 minuten spelen en ging ik vroeg slapen.

Zaterdag 20/11: de dag starte met flinke spierpijn. Ik ging naar de Grove Mall want mijn zonnebril was gesneuveld en zonder zonnebril in Namibië is onmogelijk vooral omdat we nog weg gaan. We vervolgde onze weg naar de Metro (de Makro van Namibië) hier gingen we inkopen doen voor dit weekend. Erna werd ik thuis gebracht en begon het werk om mijn kamer eens te gaan opruimen en te gaan inpakken voor morgen. Het was alweer tijd om te gaan koken. De spierpijn was al iets minder maar nog altijd voelde mijn benen zwaar aan. Ik vertrok wederom aan de late kant naar het hockeyveld maar het voordeel is iedereen is hier altijd te laat. Onze tegenstander had vrijdagavond ook gespeeld tegen de nummer 1 en had met 10-2 en flinke nederlaag moeten accepteren. We begonnen beide met benen die het zwaar hadden en het erom draaide wie het het langste vol kon houden. Het was wederom warm en onze wissels niet mega veel. Er werd hard hockey gespeeld en niet mooi het ging tenslotte om de 2de plaats van de competitie. Al snel kwamen we op 1-0 voorsprong. Helaas niet voor lang en binnen no time was het 1-1. De kaarten vlogen om de oren en de ene naar de anders speler kon even gaan afkoelen op het strafbankje. Regelmatig stonden er van beide teams 9 mensen op het veld. Het was lang warm en de energie ging er langzaam uit. Tot het 4de kwart voor op uithoudingsvermogen ging en wij nog niets meer hadden waardoor we snel de 2-1,3-1 en zelfs 4-1 maakte. Nog een laatste strafcorner voor de tegenstander en de wedstrijd was voorbij. Helaas ging die erin en werd het nog 4-2. We wonnen alsnog en gingen er vandoor met een dikke 2de plek in de hoogte hockeycompetitie in Namibië voor vrouwen. Het volgende hoofdstuk dat afgesloten is in Namibië. Voor vele is de zomervakantie begonnen behalve voor de 8 internationals die ons team rijk is zij gaan nog toernooien spelen voordat de competitie in de zaal begint in maart. Ik ging naar huis na wederom 70 minuten gespeeld te hebben en vooral hard hockey en veel rennen. De spierpijn werd steeds erger en wist zeker morgen wordt leuk om op te staan. Ik pakte verder in en ging optijd slapen.

Zondag 21/11: de wekker ging om 6:00 want om 6:30 werd ik opgehaald voor de girls voor ons reisje naar de farm. Ik werd wakker en las dat ze al onderweg waren en wist toen al ik ga te laat zijn. Ik ontbeet snel en maakte tempo maar alsnog moesten ze paar minuten op me wachten. En ja de spierpijn is zeer heftig waardoor ik vannacht ook echt pijn aan gehad heb. Na een stop bij het tankstation gingen we opweg naar de farm die 3 uur rijden van Windhoek vandaan ligt in oostelijke richting net voor de grens met Botswana. Onderweg was het heel erg groen door de vele regen die hier al gevallen is aan deze kant. We kwamen aan op een boerderij die echt in de bush bush ligt. Met geiten, koeien en schapen. Na een rondleiding werden er spelletjes gespeeld onder het genoten van koude Windhoek Draughts rn veel gelachen. Waarbij er opeens ene geit voorbij liep die ontsnapt was en langs kwamen op het terras en we deze moeten vangen en terug brengen naar de rest. Erna werd de braai aangemaakt en de zonsondergang bekeken en vooral genoten van de vrijheid en bush bush die Namibië te bieden heeft.

Het is raar om Namibië zien te veranderen van net na het regenseizoen aankomen en alles is groen naar het dorre geel in de winter. Tot de bosbranden die rijkelijk aanwezig waren naar de eerste regen en intussen weer deels groene Namibië met zeer hete temperaturen waarbij elke dag tijd is voor topjes en zonnebrand opsmeren voordat ik de deur uitga. Ook de muggen weten dit intussen en hebben we regelmatig tussen.

Het einde komt langzaam snel dichterbij en komende weken staan in het teken van vooral veel plezier maken en tripjes nog door Namibië met vriendinnen en nog een festival bezoeken. Want alle coronaregels zijn opgeheven hier en dat moet ik vooral nog even genieten voordat ik straks weer terug ben in NL. Er gaan hier nog genoeg verhalen komen van typische Namibische zomers want de zomervakantie is voor vele al begonnen waardoor er vooral overal feest gevierd wordt en vele in goede stemming zijn. Sorry als ik jullie jaloers maken maar een vliegticket naar Namibië is nooit ver weg en in 12 uur kun je hier zijn.