Week 36: Chaotische week, festival en coronadrama

28 november 2021 - Windhoek, Namibië

Vervolg 21/11:

Nadat ik vorige week mijn blog gepost gehad is er nog veel meer gebeurt. We zijn nog altijd op de farm van een vriendin. Hier waren we de braai aan het voorbereiden tot we naar buiten geroepen werden door een van de familieleden. Of we naar de geiten kunnen komen. We lopen naar de geiten toe waar we er een mochten uitzoeken. Na wat foto´s van de geit werd hij door een van de broers meegenomen naar buiten het hok. En hier gebeurde iets wat we niet verwacht hadden. Blijkbaar was deze geit voor de braai en niet om te knuffelen. We als 3 europese meisjes (en grotedeels vegetarische alle 3) schrokken ervan en konden het niet aanzien hoe hij werd opgehangen en erna vakkundig in stukjes gesneden werd. We zijn binnen verder gegaan maar onze eetlust was ons een beetje vergaan. Hierna werden de stukjes vlees op de braai gekruid en op de grill gelegd.  maar ik kreeg het niet over mijn hart om een stukje te proberen. klein trauma opgelopen. Erna nog bij de braai gewarmd voordat we gingen slapen.

Maandag 22/11:

Na een zeer hete nacht op de grond geslapen te hebben werden we wakker met een fel zonlicht. Het wakker worden was wel iets anders dan thuis want er was geen stromend water en geen electriciteit. Het water moest eerst nog uit de grond gepompt gaan worden. Nadat we eieren gemaakt hebben voor ontbijt zijn  we rondje op de boerderij gaan rijden om de koeien te gaan tellen. Het was weer een dag waar het mega warm is waardoor we blij waren met de airco in de auto. Na een korte lunch werden de zwemkleren aangetrokken en werd er vertrokken naar het plaatselijke zwembad. Nu verwacht geen mooi zwembad met entree, glijbanen en omkleedhokjes. Nee dit is een waterbuffer die regenwater opvangt om de koeien van laten te drinken midden in de bush bush. creatief omgaan met de materialen die je hebt en vooral niet moeilijk doen. Belangrijke les die ik geleerd heb hier in Namibië. Helaas bereikte mij hier het nieuws dat ik een herkansing niet gehaald was. Een van de vele teleurstellingen die nog gaan komen van deze dag. Eenmaal terug op de farm werd er gedoucht snel en erna rustig aan gedaan onder te hitte. Helaas was de rust niet voor alleen. Een van de duitse meisjes werd gebeld, er is in haar appartement in Windhoek ingebroken (NIET bij mij dus) en ze hebben alles wat waardevol is meegenomen incl. Laptop, paspoort en bankkaarten. De hele groep had 5 minuten even niets te zeggen en vooral geschrokken. Erna werd er met het gebrekkig internet wat we hadden, bankpassen geblokkeerd en proberen locaties te achterhalen van laptop en ipad. Omdat dit met zelden bereik erg lastig was en binnen 24 uur een gestolen paspoort aangegeven moet zijn besloten we terug te rijden naar Windhoek. Alles werd ingepakt en om 17:15 waren we onderweg naar Windhoek bijna 24 uur eerder dan gepland. We kwamen iets na 20:00 aan waardoor het al donker was. Onderweg werd er niet veel gezegd en was iedereen in shock wat er gebeurt is want wie kan je nu nog vertrouwen.

Dinsdag 23/11:

De dag werd gestart met een rondje naar de supermarkt want ik had geen ontbijt meer in huis. Erna werd er nog naar de Uni gegaan om de laatste dingen te regelen. En rest van de dag vooral gewerkt. ´S avonds troffen we ons met een deel van dezelfde groep weer in een cafe voor een karaoke avond om zo in een beter stemming te komen na wat gister gebeurt is. Na de karaoke avond werd de avond vervolgd in de club waar we pas om 1:30 vertrokken en naar huis gingen.

Woensdag 24/11: Na even te hebben uitgeslapen werd ik gebeld. Het vak dat ik ook na de herkansing niet gehaald had mocht ik langskomen bij de proffessor om erover te praten. Ik moest zo snel als mogelijk komen. Binnen 20 minuten was ik op de Uni en moest ik een extra project maken om hierdoor het vak nog te kunnen halen. Hiervoor had ik 28 uur de tijd. Ik wist niet hoe snel ik thuis moest komen om dit te gaan maken. Erna gebeurde er niks behalve dat ik 7 uur lang achter de laptop zat te typen alsof mij  leven ervanaf hing (niet mijn leven wel een bachelor diploma). Ik had het af gekregen en ging maar eens avondeten, het was intussen 20:00. Na het eten krijg ik niets meer gedaan en ging maar vroeg slapen.

Donderdag 25/11: de dag begon met mijn verslag controleren, het te gaan uitprinten en afgeven bij de proffesor op de Uni. Het printen ging niet zo soepel nadat ik 3 keer de campus over moest lopen omdat ik overal heen gestuurd werd. Uiteindelijk is het toch gelukt voor de tijd om het in te leveren nu wachten op de punten. Erna was ik vooral hele dag in online meetings en aan het werken. `S avonds gingen we de laatste keer met de hele meiden groep uiteten omdat de eerste 2 zondag naar kaapstad vliegen. Na een hele gezellige avond werd er afscheid genomen want ook voor mij was dit de laatste keer dat ik diegene zag waarmee ik in maart hierheen gekomen ben.

Vrijdag 26/11: de dag begon rustig met werken. Helaas werd het al snel einde rust nadat de eerste berichten binnen kwamen dat alle vluchten van zuidelijk afrika geannuleerd worden ivm de nieuwe coronavariant. Enigzins verwart liet ik het maar gaan. Totdat duidelijk werd dat het serieus was en in 30 minuten tijd van alles is normaal naar een grote chaos ging. Ik kom straks nog even terug over de coronasituatie op dit moment. Nadat het een grote choas was vergat ik te lunchen. Gelukkig kon ik snel wat anders gaan doen want we moesten inkopen gaan doen voor het festival waar we later die middag heengingen. Met tassen gewapend gingen we naar de supermarkt. Waar we van terug kwamen met 7 tassen vol gelukkig waren we met z´n 3e. We moesten nog tempo maken want we dreigde te laat te komen omdat we om 4 uur werden opgehaald. We redden het toch om 15:55 terug te zijn dus net optijd. We werden voor de verandering optijd opgehaald en vertrokken naar het festival dat een uurtje rijden was ten noorden van Windhoek. Eenmaal hier aangekomen moesten we plekje zoeken en onze tent opzetten dat soms tot een discussie  begon hoe het ook alweer moest. Deze eenmaal staan werd er eten geregeld. De rest van de avond vooral gedanst en van het kampvuur genoten. Het festival was namelijk binnen in de bush bush (dat heb je heel veel hier) en werd gehouden in een droog rivierbed met maar 150 mensen. Het was een bijzonder ervaring om onder de sterren en de melkweg met je voeten in het zand en in aangename 20 graden een festival mee te maken in Namibië.

Zaterdag 27/11: na een nacht waarin het in het begin heel koud was en ´s ochtends toen de zon opkwam om (5:30) we onze tent uitdreven. Na een ontbijt dat geen succes was besloten we maar rustig aan te doen want het was nog geen 10 uur en al 35 graden. We deden mee aan de yoga klas waarbij we erachter kwamen dat we dit niet konden en non stop de slappe lach hadden omdat niemand er iets van bakte. Na vele spelletjes gespeeld te hebben werd en lunch gemaakt bestaande uit noodles die je met alleen kokend water kunt maken. ´S middags raakte het kwik de 39 graden aan en zaten/lagen we vooral in de zon spelletjes te spelen en sommige te slapen gezien het te warm was om ook maar 1 voet te bewegen. Rond 16:30 werd het koeler en werd het hele festivalterrein weer wakker van hun middagslaapje. Vrienden van ons waarmee we ook gekomen waren ging live voor ons schilderen waarbij ze werkte met UV-Verf die ook ´s nachts te zien was. Erna werd er gegeten en de hele avond weer gedanst en genoten van het kampvuur en de hele sfeer die er hing.

Zondag 28/11: Na deze nacht wel een warme nacht werden we vroeg wakker waarbij we bijna rende naar de douche zodat we vandaag wel water hadden om te douchen, gisteren waren we namelijk te laat ervoor. Na een fijne douche werd er ontbeten met brood deze keer. Luisterde we nog naar live muziek die gespeeld werd en begonnen we met opruimen maar omdat het zo snel zo warm wordt duurt dit allemaal iets langer dan gepland. Daarbij hield het niet dat we nog een lekker voorband hadden van het busje en de bestuurder gisteravond vergeten was de koelkast minder hoog te zetten waardoor ook de Accu leeg was van het busje. Nadat we bijna 4 uur hebben opgeruimd zat dan toch alles erin en was de accu aangezet en opgeladen door een ander busje en de band weer verwisseld. We konden gaan waarbij het plan was om 12:00 te gaan werd het uiteindelijk 14:45. Ach hadden maar een beetje vertraging en afrikaanse tijd genomen. Na een uurtje waren we terug in Windhoek waar ik alles uitpakte en kookte.

Beslist zal iedereen gehoord hebben dat ze nieuwe coronavariant gevonden is in Zuid-Afrika en Botswana waardoor ze vluchten van en naar Zuidelijke Afrika geannuleerd hebben en allemaal iets lastiger wordt en ik bij thuiskomst ook in quarentaine moet. In Namibië is tot op heden nog geen geval bekend van de nieuwe variant en zijn er nauwelijks besmettingen (tussen de 3 en 18 gevallen per dag, deze week). Waarom Namibië ook op de lijst gezet is, is onduidelijk en is ook al veel commentaar opgekomen. Hierdoor is het voor mij lastig om terug te komen. Ik moet nog kijken wat ik precies ga doen en hoe ik ga terug komen. Het zal allemaal zeer last minut geregeld worden en of ik volgend weekend in Nederland ben of Namibië is niet bekend. Er zijn veel vluchten geannuleerd en om terug te komen ben ik soms 2 dagen onderweg. We zullen gaan zien wat er gaat gebeuren.

Laten we wel afsluiten met goed nieuws. Want het laatste vak dat ik hier gevolgd heb, heb ik ook gehaald waardoor ik vanaf vandaag (zondag 28/11) ook mijn 2de bachelor diploma officieel binnen heb en dus geslaagd ben op de Uni hier. Ik zal mijn diploma pas volgend jaar krijgen. Dus de Uni is helemaal klaar nu en wordt vooral nu tijd om te gaan genieten van het land en het goede weer en de laatste mooie herrineringen te maken mijn met mijn vriendinnen hier.