Week 13: 3de coronagolf inclusief lockdown

20 juni 2021 - Windhoek, Namibië

Maandag 14/06: na 5 dagen we te zijn geweest moest er schoolwerk ingehaald worden en gewerkt worden. Dat is zo ongeveer waar ik de hele maandag mee bezig ben geweest. ‘S avonds zou er een noodpersconferentie plaats vinden door de president Hage van Namibië. Deze werd op het laatste moment afgezegd en vindt dinsdag plaats. De zorgen om corona worden met het uur groter en een lockdown zullen we dan ook niet aan voorbij komen.

Dinsdag 15/06: de dag begon weer met college om erna boodschappen te gaan doen want na onze trip bleef de koelkast leeg en die vult zich niet vanzelf. De hele dag werd er geleerd want woensdag hadden we een toets. Onze reisgenoot van de vorige trip verbleef nog bij ons omdat zijn hostel nog altijd volzat met een quarentainegroep. ‘S avonds haalde thais op bij de overdag ontdekte thai in de buurt. De lang verwachte corona persconferentie van onze beste vriend Hage was om 19:30 gepland. Waar hij casual pas om 19:50 mee begon (zelfs de president heeft afrikaanse tijd). Hier maakte hij bekend dat onze angst waar werd en we inderdaad terug in Lockdown gaan en we de stad Windhoek niet mogen verlaten als inwoners omdat we het epicentrum zijn van het coronavirus. Verder worden verschillende dingen gesloten en andere kleine veranderingen die voor ons weinig het verschil maken. Na een half uur even laten weten wat we hier van vonden (was niet positief kon ik zeggen). Hadden we er ons bij neer gelegd en baalde keihard dat we niet meer weg konden komen. Toen Duitsland ook nog een eigen doelpunt erin schoot, was de sfeer compleet en deze dag konden we beter zo snel mogelijk vergeten.

Woensdag 16/06: stront chagrijnig stonden we op omdat we vanaf vandaag 14 dagen opgesloten zitten in de stad. Onze reisgenoot heeft last minut nog een shuttle kunnen regelen naar de kust met de goede hoop dat ze hun controles rondom de stad nog niet klaar hadden (wat ook het geval was, alles op afrikaans tempo). We hadden die middag tenslotte nog die test op de campus, wat dus eigenlijk niet meer mocht maar te last-minut was om nog online te maken. We verzetten onze zinnen en gingen maar hiervoor leren. Na de test gingen we winkelen in het winkelcentrum op het goede geluk betere zin te krijgen maar helaas. Onze plannen voor de winter zien er niet goed uit en de kans dat het land onbereikbaar wordt voor anderen is dan ook groot.

Donderdag 17/06: tja het is niet altijd plezier in Afrika. De hele verliet ik het huis niet om hier te werken, leren en online meetings te hebben. Langzaam werd duidelijk dat toeristen gewoon Namibië binnen mogen en ook door Windhoek mogen reizen. Dat is positief want dan mag Lars toch komen en hier rondreizen, enige probleem ik kan Windhoek niet verlaten omdat ik inwoner ben. Zoals bij alle regels in Namibië zijn er gaten te vinden dus de zoektocht naar niet waterdichte regels werd ingezet.

Vrijdag 18/06: weer presteerde ik het om een hele dag het huis niet te verlaten. Desondanks was voor dat ik het wist de dag alweer voorbij waarbij ik veel gedaan had. Intussen zijn er paar lichte gaten in de regels gevonden en werd duidelijk dat de condor stopt met vliegen op Windhoek en alleen nog maar Lufthansa vliegt. Onze vrienden cancellede alle plannen omdat ze nog niet gevaccineerd zijn en hierdoor werd het een netflixavond met me, myself and I.

Zaterdag 19/06: voor het eerst in 2 dagen kwam ik het huis uit want de koelkast was intussen weer leeg en de voorraden raakte op. Ik ging naar de supermarkt om erna vooral de hele middag in de zon een boekje te lezen. We hadden onze oppashond op bezoek die me gezelschap hield en waarmee we later in de middag een blokje gingen wandelen. ‘S avonds werd er samen naar Duitsland tegen Portugal gekeken. Over Duitsland gesproken doordat Namibië intussen aangemerkt is als Virus variante gebied (Deltavariant oftewel de indiase variant) is het de grote vraag hoe alle vliegtuig maatschappijen erop gaan antwoorden. Overigens staat intussen heel zuidelijk/midden Afrika op deze lijst en zal het niet lang duren tot meerdere derde wereld landen hierop zullen komen. Vele landen in Europa zijn intussen goed onderweg met vaccineren maar vergeet niet dat vele anderen landen dit nog totaal niet het geval is. Dus wat op dit moment in Namibië gebeurt is niet verrassend en helemaal niet in combinatie met de winter.

Zondag 20/06: de ochtend werd er gewerkt aan mijn nieuwe blog te schrijven om ‘s middags mijn boek uit te lezen in de zon. Omdat onze finse vrienden besloten hebben eerder naar huis te vliegen omdat er niet gereisd kan worden. Besloten we spontaan samen nog te gaan uiteten bij de pizzaria om de hoek voordat hun 10 dagen voor hun vlucht in quarentaine gingen om zeker te zijn dat ze geen corona opliepen. Erna keken we nog samen voetbal om afscheid te nemen en af te spreken als we weer terug zijn vooral elkaar op te zoeken in onze eigen landen. Hun zijn blij terug te gaan naar het coronavrije Finland maar zoals wij allemaal hebben veel geleerd hier in Namibië en vrienden gemaakt die over de wereld wonen en toch dezelfde liefde en passie hebben voor dit land.

Misschien niet het leukste blog om te lezen want veel positiefs is er niet te vertellen. Iedereen baalt van de lockdown hier en vooral het sociale leven dat we hadden nu volledig weg is. Gelukkig ben ik volledig gevaccineerd maar intussen staan er urenlange rijen omdat mensen besluiten toch te gaan vaccineren. Er gebeuren dingen hier die je normaal alleen op tv ziet (zoals in India) waar je goed beseft dat zal in het veilige Nederland nooit gebeuren. De quote die we veel horen is “Africa is not for sissys” oftewel afrika is niet voor watjes. En Afrika gaat op dit moment door een zware tijd waarbij de werkelijkheid pijnlijk is om te zien.

Het enige lichtpuntje deze week is dat met veel geluk Lars aanstaande woensdag hier aankomt in Windhoek. Met als plan vrijdag te vertrekken op onze geplande reis, hierbij veel geluk nodig dat ik als Lars zijn “gids” de controle doorkom om Windhoek te verlaten. Dit is de enige manier waarop locals eruit komen, gelukkig zie ik er niet uit als local maar mijn paspoort vertelt helaas iets anders.
Of ik ieder zondagavond een blog kan posten weet ik niet. Dat ligt aan de wifi anders houden jullie deze tegoed als ik weer ergens wifi of fatsoenlijk internet heb.

1. Rob Sieben:
    20 juni 2021
    Effe doorbijten Eline
  2. Riny Thomissen:
    25 juni 2021
    Hoi Eline,
    Wat een verhalen allemaal😜😜 geweldig!
    Leef helemaal met je mee. Hopelijk is Lars ook goed aangekomen en hebben jullie een leuke tijd samen.
    Blijf voorzichtig maar blijf ook genieten van alles👍
    Groetjes