Week 31: papa en mama terug in Windhoek en partyweekend

24 oktober 2021 - Windhoek, Namibië

Maandag 18/10: de hele morgen had ik online les waarna we erna samen taxi naar de stad namen om te gaan lunchen. Deze taxi hing voor de verandering nog net niet uit elkaar. Waarbij mama twijfels kreeg of je nog ooit gingen aankwamen. Goed nieuws we zijn aangekomen en die taxi zal komende zoveel jaar nog verder rijden. Na de lunch liepen we naar Cramers waar we een ijsje gingen eten. Waar papa de fout maakte alleen een ijsje te pakken en geen wafel. Die erna moest toekijken hoe mama en ik een wafel met ijs opaten. Ik moest erna naar de Uni voor een gesprek en zijn papa en mama gaan souveniertjes shoppen. We troffen elkaar weer in de stad om erna met taxi terug te gaan. ‘S avonds had ik nog een online meeting waarbij middenin de wifi uitviel voor ruim een halfuur. Oftewel goede reden om te beginnen met de braai. Nadat papa dacht met weinig aanmaakblokjes het aan te krijgen had hij het mis. Er moest een namibier hem handje komen helpen dat je ongeveer hele pak aanmaakblokjes moet gebruiken en aanmaken. De braai smaakte erg lekker met hamburgers van game (wild) vlees gemaakt, traditionele boerewors en mini kipspiesjes. Met erbij maiskolven. Iets waarvan ik nooit dacht dat ik het lekker zou vinden maar niets beters dan een maiskolf van de braai zo opeten. Ik ging weer terug naar huis met genoeg restjes om nog 2 dagen van te eten.

Dinsdag 19/10: ik had ‘s ochtends les op de Uni waarbij papa en mama koffie zijn gaan drinken bij Slowtown koffie, de starbucks van Namibië. Na de les heb ik ze opgezocht en kregen ze rondleiding over de uni en waar ik eerst gewoond heb. Hierbij lukte het om ze binnen in een gebouw te krijgen en ook van binnen laten zien dat de uni net zogoed in Europa had kunnen staan. We liepen door naar mijn vroegere lunchspot de hotel school. Waar ze kennis maakte met €6,- 3 gangendiner. Waarbij we rond en gevuld terug gingen naar de stad. Hier werd de Tupperware leeggekocht en souveniertjes gehaald. Met als afsluiter een verfrissend drankje in het hilton hotel. Voor papa en mama de laatste keer in de stad met mooit uitzicht op de bergen. We gingen met taxi terug om ‘s avonds de laatste keer te gaan uiteten bii Cape Town Fish Market. Na een heerlijke stukje zalm (voor het eerst weer in 7 maanden) te hebben gehad namen we taxi naar huis.

Woensdag 20/10: de dag begon met online les voor mij waarbij papa en mama moesten uitchecken in het hotel en de spullen bij mij dropte. Ze gingen koffie drinken en boodschappen doen want ze wilde niet meer gaan uiteten dus kookte we zelf ‘s middags pasta met groente en tomatensaus. De voorspellingen van het weer zijn dat het vandaag gaat regenen en onweren. De hele dag was het dan ook bewolkt en rook je de regen. Maar is niet gevallen. Om 15:00 werden we opgehaald opweg naar het vliegveld waar goed te zien was dat de regen in de lucht hing maar nog niet eruit kwam. Ik liet ze achter op het vliegveld want over 2 maanden ben ik weer terug in Nederland. Ik moest snel terug want had erna nog online les. Onderweg terug vielen er 7 regendruppels. Maar hier bleef het dan ook bij. Er werd online les gevolgd, eten opgewarmd en een online meeting om erna te gaan slapen. Terwijl papa en mama in het vliegtuig zitten onderweg naar Frankfurt en opweg naar het koude weer.

Donderdag 21/10: de les in de ochtend viel uit waardoor we extra slaaptijd kregen. Erna was het wachten op de regen maar het zag er heen uit dat het niks meer ging worden. Het klaarde op en de zon kwam tevoorschijn. De lunch werd buiten opgegeten omdat de zon weer scheen (hoe blij kun je zijn met zon na 1,5 dag wolken) totdat ik opgeschrikt werd door een flinke donderslag en zag dat er rechts een bui hing. Ik weer snel naar binnen en het onweer begon flink tekeer te gaan. Binnen 5 minuten was de zon verdwenen en kwam het met bakken uit de lucht inclusief hagelstenen. Het onweer was zo luidt dat ik in mijn online meeting niet te horen was. Na 40 minuten flinke regen en 18 mm water te hebben neergestort op een kurkdroge ondergrond. Ontstonden er plaatste flinke plassen en stroompjes. De eerste echte fatsoenlijke regen sinds begin mei. Dus 6 maanden geleden. De zon kwam terug samen met de wind. Dit zorgde ervoor dat het frisse 24 graden werd met veel wind. Tijdens de hockeytraining ‘s avonds had ik zelfs een trui aan en sommige winterjassen. Maar de lucht was duidelijk veranderd en de hemel was weer blauw. Na een goede training lekker naar huis en gaan slapen.

Vrijdag 22/10: vandaag naar stage waarbij de weg erheen vooral om de plasjes heen lopen was. Na stage zijn we samen met vrienden pizza gaan eten om erna door te gaan naar London. Oftewel een club/bar met goede afrikaanse muziek. Geen avondklok meer dus de tijd werd vergeten en genoten van de avond.

Zaterdag 23/10: vandaag wordt een lange maar mega gezellig dag. Want om 11:00 waren we al te vinden op het oktoberfest hier in Windhoek. De nodige halve liters bier en bratwursten werden gegeten onder het genot van duitse muziek en zon met 32 graden. In de namiddag was het afgelopen en verplaatste de hele groep zich naar een geslaagd feestje. Dit werd op traditionele wijze gevierd met de herero klederdracht. Zoiets maak je alleen mee hier. Waarbij er niet gespaard wordt op DJ, fotoshoot, event planner maar wel ieder zijn eigen drinken meeneemt. Om 20:30 werd het plan veranderd en begeven we ons naar een club in de stad waar 3 vrienden vanavond DJ zijn en met uitgenodigd hadden om te komen. Het was zoals altijd vol en de muziek zat er goed in. Om 1:00 werd er gestopt en iedereen moest naar huis toe. Intussen waren 2 vriendinnen naar huis toe en bleef ik achter met 5 vrienden die me naar huis moesten brengen. Uiteindelijk kwam ik veilig thuis aan en werd er vooral om gelachen dat ik thuis gebracht werd door 5 mannen. Veilig was het in ieder geval wel.

Zondag 24/10: de dag werd rustig gestart want na hele dag feestvieren en kort slapen was ik toch wel moe. ‘S middags verplaatsten we onszelf naar het zwembad voor een poolparty. Het was tenslotte maar 33 graden. De avond werd afgesloten met een braai bij vrienden die 1 straat verder wonen. We speelde spelletjes en genoten van een goeie braai. Erna werd ik wandelend thuis gebracht door 3 vrienden die me veilig thuis wilde brengen en daardoor samen naar huis liepen en hun vanaf mijn huis een taxi naar huis namen.

alweer een week voorbij en het schooljaar duurt nog maar 3 weken en dan is het zomervakantie hier. Mijn tijd in Namibië komt ook ten einde waarbij ik vandaag exact 7 maanden hier ben. De tijd vliegt voorbij.