Week 9: heel veel drama en studentenleven 2.0

23 mei 2021 - Windhoek, Namibië

Ga maar goed zitten voor dit blog want afgelopen week was er een om niet meer te vergeten!

Maandag 17/05: saaiste dag van de hele week. Hele dag stage en s avonds niets nuttigs meer gedaan.

Dinsdag 18/05: de dag begon weer vroeg met om 7:30 de eerste les. Waarop erna les op de campus was. Vandaag gingen we kijken naar onze woning waar we eigenlijk in zouden moeten wonen maar omdat deze gerenoveerd werd verbleven we zolang in een betere woning. Na de ervaringen van vorige jaren hadden we geen goede hoop op een mooie woning. Deze werd helaas als snel bevestigd bij binnenkomst. Stoelen en tafels waren weg van het balkon, 3de bed was weg gehaald, in badkamer geen stang voor douchegordijn op te hangen, geen haak om de douchekop op te hangen, geen gordijnen nergens en bovenal het meest belangrijke bij het deels online volgen van les dat er ook werkende wifi is aan de bureaus die er stonden. Na al dit hopeloze te hebben aangegeven stond ze niet in om dit te gaan oplossen. Terug in onze huidige woning besloten we al snel dat we hierheen niet wilde verhuizen en dat er iets anders geregeld moest worden. Binnen 15 minuten was er geregeld dat iemand ons kwam ophalen en samen naar woningen gingen kijken. Door corona zijn er weinig buitenlandse studenten en liggen vele woningen leeg die normaal mooi en vol zijn. Zo ook de eerste woning die in klein Windhoek ligt en waarbij we beide een eigen kleine woning hebben met keuken en badkamer en best wel belangrijk een leuke zonnige tuin. Woningen kijken maakt hongerig dus besloten we bij een baretje om de hoek iets te gaan eten om zo een beetje de buurt te verkennen. Woning 2 was ook in klein Windhoek en dit was een groot huis met 4 kamers en gedeelde keuken en woonkamer. Met dit alles in gedachte gingen we terug naar huis en moesten we voor woensdagochtend een beslissing gemaakt hebben. S avonds ging ik voor het eerst sinds 12 weken weer hockeyen. Het was de eerste veldhockey training van hier en zo werd er vooral veel geoefend op techniek en op het einde mijn ooh zo geliefde groot partijtje. Wat heb ik dit ontzettend gemist. Helaas komt aan alle leuke dingen een einde en moest ik bij thuiskomst nog lesvolgen tot 23:30. Zo eindigde deze drukke en stressvolle dag.

Woensdag 19/5: vandaag ging ik terug naar home affairs om te kijken of mijn visum dat ik 1,5 maand geleden aangevraagd heb eindelijk klaar is. Na 2 uur wachten in de rij bleek hierop het antwoord nee te zijn. Over 3/4 weken kon ik nog eens komen vragen. Tja het enige wat je kunt denken dan, This Is Africa (TIA). Eenmaal thuis vervolgde zich de huizenkeuze. Waarbij de keuze gevallen is op de eerste woning in klein Windhoek. Op 1/6 zullen wij dan ook gaan verhuizen. Erna bleven er nog verschillend niet fijne telefoontjes komen waaronder 1 van onze begleider uit Aken. Hieruit bleek dat mijn stagebegeleider had aangegeven dat hij het vervelend vond dat ik maar 2 dagen per weer werkte. Dit is met een reden omdat alle anderen dagen gwn al volgepland met alle mogelijke anderen dingen en ik hier ben om te studeren. De dag werd afgesloten met een lange vergadering.

Donderdag 20/05: na een lange discussie hebben we dan eindelijk goedkeurig gekregen om op 1/6 onze huidige woning te verlaten en de verminderde huur te betalen na alle problemen (waterlekkage, wifi, alle niet werkende dingen) in de huidige woning. Om hierna de rest van de dag te leren voor onze test zaterdag en het in elkaar zetten van ons business plan en assignments.

Vrijdag 21/05: vandaag ging ik weer naar stage. Maar helaas met geen goed gevoel na het telefoontje van woensdag. Mijn gevoel bleek juist te zijn en na een kort maar krachtig gesprek met de chef. Besloot hij me per direct te ontslaan, want hij had iemand anders die 5 dagen per week werkte aangenomen. Goed binnen een half uur na aankomst was ik alweer op weg naar huis maar vanaf nu zonder werk. Ik ging naar stage voor werk ervaring en was niet verplicht vanuit school. Tja opeens had ik veel vrije tijd. Waarna ik maar besloot s middags naar het indepence memorial museum te gaan. Het museum zelf gaat over de geschiedenis van Namibie: de tijd van de duitse kolonie, apartheid en hoe ze 31 jaar geleden onafhankelijk geworden zijn. Met als kerst op de taart vanaf boven een prachtige uitzicht over de stad. Hierna leerde ik nog voor de test en genoot van de warme middagzon. Om s avonds na deze drukke en dramatisch week heerlijk te kunnen netflixen.

Zaterdag 22/05: het was vroeg opstaan want we gaan de campus alweer verlaten voor een paar dagen. Deze keer alleen geen mooie trip het land in maar we blijven in onze stad Windhoek. Hier gaan we voor 4 dagen op het huis en honden van iemand anders oppassen die op vakantie zijn. Voor wie denkt Eline en honden ja dat klopt nog altijd geen combi maar soms moet je iets over hebben om eens een andere blij van Windhoek en Afrika te kunnen krijgen. Omdat we s avonds een test hadden hebben we de hele dag geleerd. De test was online en hadden een nieuwe samenwerkings strategie bedacht. Eerste maakte we samen mijn test en zochten de antwoorden zoals de vorige keer op in het boek. Om erna van alle vragen en antwoorden foto’s te maken en de test van mijn huisgenoot samen te maken. Hieronder konden we dus steeds elkaar helpen met het opzoeken van de vragen. Oeps……. Erna trakteerde we ons zelf op goed eten door te gaan eten bij waarschijnlijk het bekendste restaurant in Windhoek: joes Beerhouse. Hier aten we heerlijke wild schnitzel op burgers en genoten van ons welverdiende koude windhoek lager. Om erna thuis uit te buiken en te netflixen. Leven van een student is ook echt zwaar.

Zondag 23/05: tja luie zondag want er was eens even niets te doen voor uni. Er werd gelezen, genoten van de zon en samen afrikaans geleerd. Hierdoor ontstond er grote hilariteit onder woorden en uitspraken. Afrikaans is echt een taaltje opzichzelf maar voor nederlanders zeer makkelijk te begrijpen en te spreken. S avonds werd en samen met een andere duits student die we hier hebben leren kennen zelf pizza’s gemaakt en genoten dat de pan eens niet aanbrande als je erheen keek.

Zo eindigde een week waarin bijna alles misging maar toch weer goed kwam. Het is intussen echt winter geworden waar s nachts de temperaturen niet boven de 4 graden uitkomen en al deels nachtvorst is en overdag 25/26 graden is maar een prachtig blauwe lucht en stralende zon. De huizen zijn hier gemaakt om warmte buiten te houden dus in de huizen is het overdag mega koud en verwarming zijn er maar zeer zelden. Hierdoor leef je overdag vooral buiten in de zon en zit je binnen met truien aan en dikke sokken.

1. Rob Sieben:
    24 mei 2021
    Eline, zoals gezegd, het komt allemaal wel goed. Dit bedrijf voldeed toch al niet aan je verwachtingen en je hebt al een nieuw alternatief op het oog. Je had duidelijk aangegeven hoeveel uren je aanwezig kon zijn. Prio 1 is de studie.