Extra: Paasweekend in Etosha National Park

5 april 2021 - Etosha, Namibië

Vandaag een extra verslag van ons paasweekend in Etosha.

Zaterdag 3/4: begon de dag rampzalig. 1 uur voordat we vertrokken kwamen we er achter dat er een waterlekkage in onze keuken was. Het was zaterdag dus niemand van de huismeester nam de telefoon op. Dus gingen we maar zelf kijken waar het probleem was, als 2 (bijna) afgestudeerde bouwkundige zou dat wel kunnen lukken. Al snel was de conclusie dat het niet uit onze keuken kwam maar vanaf boven. Met lichte tijdstress naar de bovenbuurvrouw zij bleek ook daar water te hebben lopen, ze ging de huismeester bellen want ze hadden bij haar afgelopen week iets gemaakt daar aan. Oplossen handdoeken neerleggen een een emmer en maar hopen dat het niet te erg wordt. Voor de zekerheid hadden we alles hoog gezet wat eventueel nat kon worden. Licht bezorgt vertrokken we te voet naar ons verzamelpunt, de christus Kirche. Zoals eerder vermeldt zouden we om 11:00 duitse tijd hier zijn. En ja hoor om 11:00 duitse tijd stonden alleen de europeanen op de afgesproken plek. Wat appjes verder was toch om 11:15 bijna iedereen er. 1 persoon miste nog, deze had zijn telefoon uit staan. Heel veel bellen later bleek die nog te slapen en kwam maar liefst 1,5 uur te laat aan. Toen konden we eindelijk vertrekken voor onze 4 uur durende trip naar Etosha. Al snel moest de eerst gebruik maken van een Buschtoilet. Hierover hoef ik niet veel uit te leggen, is gewoon hoog gras langs de weg en een boom. Onderweg werd nog een schilpad van de weg gered die aan een gevaarlijke oversteek was begonnen. Ipv de geplande 4 uur werden het er 5,5. Zullen zeggen afrikaanse tijd. Alle spullen werden uit gehaald en de tenten werden opgezet. Waarna er begonnen werd aan een sunset game drive. Hier begon het met een prachtige zonsondergang waarna we onze dieren zagen: giraffen, springbokjes, kudo, gnoe en als kers op de taart 6 neushoorns verstopt tussen de bosjes. Hierna moesten we met piepende banden terug rijden waarna we een klein beetje te laat aankwamen in het kamp en een waarschuwing kregen van de parkwachter. De tenten waren en klaar en de BBQ kon worden aangemaakt voor het avondeten. Het werd biefstuk met salade en verbrand brood. Hard gelachen en goede gesprekken werden er deze avond nog gevoerde rondom het kampvuur. Waar 2 jackhalzen rondjes liepen op de hoop dat er wat te eten voor ze af viel. Om de avond te eindigen gingen we bij de waterhole kijken of er nog dieren waren. Deze was helaas leeg, maar terwijl we daar zaten hoorde we een leeuw brullen op een niet al te verre afstand. Zo gingen we slapen.

96EB8DD0-EA9E-4F71-A5DE-AADE9AE0F5EBFC63E9F6-A1B5-4374-8BAE-67B0BA04ECCF29733198-6B25-4596-B415-8CFAA55C192598DD20C7-0EA2-415B-8E72-B7C0C3D59CA0

Zondag 4/4: de nachtrust werd voor de hele groep verstoorde door de leeuw die s nachts meerdere malen van zich heeft laten horen. Hierdoor kwam onze chauffeur ons om 6:40 wakker maken met de vraag of we om 7:00 als de poorten open gaan mee opzoek willen gaan naar de leeuw. Het was tenslotte pasen normaal zou ik blij uit bed springen om eieren te gaan zoeken maar dit jaar deed ik dat om de leeuw te gaan zoeken. Binnen no time stonden vele van de groep nog half slapend maar aangekleed en gewassen naar de auto om te gaan vertrekken. In een keer reed de chauffeur naar de plaats waar hij dacht dat het geluid vandaan kwam en jewel hoor daar liep die tussen het gras. Waarschijnlijk net zijn paasontbijt genuttigd gezien zijn buik vol was. Toen we dichterbij kwamen ging die er maar bij liggen waardoor hij even een uitbuikslaapje ging doen. We draaide om en zelf ook te gaan ontbijten. Buikje vol en goed wakker stapte we 2 uurtjes later weer in de bus voor onze echte game drive. Als eerste gingen we kijken of die klaar was met zijn uitbuikslaapje. En jewel dat was die hij stak de weg over en gingen onder een struikje liggen ( 10 m vanaf de weg) zodat het hem niet te warm werd. Hier stak die soms zijn hoofd boven het gras uit en ging vooral rustig verder met zijn slaapje. Geduld was op en we gingen verder want einddoel voor lunch was Hallali Camp. Onderweg werden we geattendeerd op 2 andere leeuwinnen die al een week niks gegeten hadden en opweg waren naar hun paasbrunch. De keuze bestond uit springbok, orxy of kudo. Sluipend door het gras verdwenen ze uit ons zicht waardoor we helaas niet weten of ze hun brunch gekregen hebben of niet. Verder rijdend zag ik een heel ander Etosha dan 5 jaar geleden. Helemaal groen en overal plassen met water zelfs de zoutpan zelf stond water in. Het nadeel is dat alle dieren heel ver uit elkaar zijn en niet samen bij de waterhole. Op de heenweg bleef ht erna nog bij giraffen, struisvogels, zebra, kudo, orxy en springbok. Eenmaal aangekomen waren wij ook uitgehongerd als leeuwen en waren toe aan lunch en koud drinken. Want het was tenslotte 34 graad met brandende zon. Sandwich, koud drinken en goede gesprekken verder vertrokken we 2 uur later weer onderweg terug naar ons kamp waar de tenten stonden. Binnendoor deze keer op de hoop dat er meer dieren waren. Het tegendeel was waar het werden er minder. Op het einde hadden we nog het geluk op 2 hyena’s te spotten die oogde op een net gevangen prooi van een leeuw. Die we helaas niet konden vinden. Terug in het kamp was het tijd om even af te koelen in het zwembad. Toen de zon onder was zo snel mogelijk gaan douchen voordat je prooi werd voor de muggen. Gelukkig ging dat snel douchen met alleen ijskoud water heel erg snel.  Binnen 2 minuten was ik alweer bijna aangekleed gezien het water veels te koud was. Snel nog even naar de waterhole voor mooie foto’s bij zonsondergang. Komen we aanlopen zien we een olifant in aantocht. De rest van de groep wordt gebeld en komen al rennend ook naar de waterhole. Hier ging die slokje drinken om erna weer rustig verder te lopen.Helemaal enthousiast kwamen we terug waar we tot de ontdekking kwamen dat de tomatensaus voor de spaghetti nog in Windhoek stond, zo werd het spaghetti zonder saus. S avonds werd meerder maals de waterhole gecheckt op dieren maar helaas. Wel werden sterrenbeelden gezocht en werd de melkweg ook gevonden. Vele gesprekken naar over verschillende stammen, culturen, normen, waarden en talen. Bijna iedereen komt uit een ander land in Europa of Afrika en hierdoor is er veel diversiteit in de groep wat de gesprekken erg intressant houden. Moe maar voldaan gingen we slapen in de hoop geen gebroken nacht meer van de leeuw.

865EE649-D75E-4027-A849-B90A10C12F0D35B00B46-BB25-4188-869F-2A61BFB19A2759785B7A-C68B-4A80-92E9-2016E324886A6287C78B-54B3-4BCD-AAE1-A837932F83595289B75C-F27D-4D35-9023-DB732E97F3F5A36F10C7-0044-4A8D-A61E-5848129246F117E062C0-1A91-4A6D-9CC4-F99D0A2180AEC74A9DB9-8B50-4870-B4C1-3BABF9797398924C5A16-1359-4E5B-B916-23D952FD93AE

7E168F21-62CC-44C6-B791-D589AC4B68D3

Maandag 5/4: wakker werden we deze keer van de mensen om ons heen die al wakker waren. Na het onbijt moest onze tenten opgeruimd worden. Degene die me goed kennen weten dat tenten en ik geen goede combinatie zijn. Ook bij deze tent moest ik hulp vragen omdat ik er helemaal niets van snapte en niet eraan kwam. In de doos terug duwen werd dan ook geen succes en moets hem weer uitklappen en opnieuw vouwen. Met ongeveer een uur vertraging begonnen we aan onze terugreis naar Windhoek. Na circa 6 uur kwamen we terug in Windhoek waar we benieuwd waren naar onze waterlekkage. Deze bleek nog extreem mee te vallen en lekken doet het ook niet mee, eens kijken voor hoelang.

Ontzettend genoten dit weekend van de natuur, rust, dieren en de gezellige groep die in was voor grapjes en serieuze gesprekken.

Vanaf zondag komt er weer iedere week een nieuw blog op, zolang er tussendoor geen extra tripjes gedaan worden.

1. Rob Sieben:
    6 april 2021
    Zo‘n lang weekendje wil ik ook wel.
  2. Gonnie:
    6 april 2021
    Geweldige trip naar Etosha, z’n trip zie ik ook wel zitten 🦒🐘🐆🦓
    De aftel app is geïnstalleerd.
  3. Laura:
    9 april 2021
    Jaaaa Lientje hub eindelijk al dien blogs gelaeze :)) Sjiek meid!! Kin neet wachte tot zondig ;)
  4. Marie-Thérèse Piters:
    9 april 2021