Week 23: Swakopmund, stage en huis oppasser

29 augustus 2021 - Windhoek, Namibië

Maandag 23/8: De dag werd gestart met een heerlijk ontbijt waarbij ik tijdens mijn les volgde van de Uni. Zoals vorige week al gezegd ben ik nog altijd in Swakopmund voor de promo trip. Na de lessen was het alweer tijd om te gaan lunchen met pizza met de hele groep. De middag verplaatste de hele groep zich naar het zuiden van Swakopmund om te gaan quad rijden. Zoals al 2 keer eerder gedaan ging ik alweer quad rijden waarbij ook deze keer tussendoor gesandboard werd. Op de terugweg bleven verschillende mensen hangen in het zand en moesten eruit gehaald worden. De cameramensen samen met drone en go-pro werden gemonteerd en de beelden zullen hopelijk erg mooi zijn. Erna mocht iedereen nog een klein rondje maken op kamelen. Dit sla ik volgende keer wel over. Voor de hele groep werd er KFC gehaald en bij  iemand op de kamer opgegeten waar deze keer geen afterparty meer werd gehouden.

Dinsdag 24/8: vandaag starte de dag wederom met ontbijt en les samen. Na de les werd iedereen verzameld en gingen we surfen. Omdat verschillende het niet helemaal zagen zitten bleven deze aan de kant staan kijken en foto´s maken. Zoals altijd in Swakopmund was het bewolkt en maar 17 graden zonder zon. We kregen een wetsuit aan dat echt onmogelijk was om aan te krijgen en hierdoor grappige beelden opleverde. We kregen een uitleg en mochten erna het water in. Verrassend was door het wetsuit het water niet erg koud en op de lange duur zelfs aangenaam. De hele les hebben we vooral in het water gelegen en weinig op de surfplank gestaan maar wel hard gelachen om iedereen die het probeerde. Erna kwamen we als verzopen katten het water uit en begon het lastigste deel van de les. Namelijk die wetsuit weer uitkrijgen, ik kan nu zeggen dat is niet makkelijk. Deels moest er met 2 man een wetsuit uitgedaan werden want door het water bleef het flink plakken. Eenmaal weer droog en het zand en zout van ons afgeveegd hebben gingen we terug naar het hotel om ons snel te gaan douchen. Hier kregen we 15 minuten de tijd voor want erna moesten we terug de auto in opweg naar Walvis Bay. Hier kwamen lichtjes op afrikaanse tijd aan. We mochten aan boord voor een boot waar we de haven uitvaarden opzoek naar de dolfijnen en walvissen die hier regelmatig gezien worden. Helaas lieten deze zich niet zien en moesten we het doen met zeehonden. Op deze boot werd de braai aangezet en de muziek hard en de bootparty kon beginnen. Na een heerlijke braai en de zon onder moesten we snel terug naar de haven want we moesten nog terug rijden naar Swakopmund. Eenmaal terug werd vandaag de afterparty in onze kamer gehouden waarbij iedereen nog tot de late uurtjes bleef zitten praten.

Woensdag 25/8: OOOOh ow alweer tijd om te vertrekken. De les werd gevolgd en erna pas het ontbijt gegeten. Alles moest ingepakt worden om erna alles in de bus in te pakken. We reden nog door Swakopmund want eerst gingen we Segway rijden voordat we terug gingen naar Windhoek. Dit was makkelijker dan gedacht en hierdoor erg grappig om te doen. Voordat we terug reden aten we nog een ijsje om deze trip af te sluiten en hopen op veel goede beelden die jonge mensen naar Namibië gaan krijgen. We stapte in de auto en reden terug naar Windhoek waar we om 6 uur terug aankwamen. We namen afscheid van de groep die intussen goede vrienden zijn geworden en werden naar huis gebracht. Hier kookte ik en maakte de rest van de avond niks meer.

Donderdag 26/8: Jaja, vandaag is alweer een feestdag. De dag begon met alle huishoudelijke taken zoals afwassen, wassen en boodschappen doen. Erna werd er vooral energie bijgetankt na dit vermoeiende weekend met aansluitend een online meeting. ´s avonds ontmoeten we de nieuwe internationale studenten die komend Semester aan de NUST gaan studeren, beide uit duitsland. We gingen samen met de buddies uiteten om erna met z´n 7e terug in de auto te gaan (normaal 4 mensen gingen in de auto). Gelukkig woonde wij als dichtste bij en mochten als eerste eruit.

Vrijdag 27/8: Vandaag werd het vroeg opstaan want ik heb namelijk een nieuw stagebedrijf gevonden waar ik 2 dagen per week stage gaan lopen voor de resterende weken. Dit bedrijf voelde beter aan en deed werk in de richting die mijn goed bevalt. Het weekend werd dan ook een stuk vrolijker begonnen dan het vorige stagebedrijf. Omdat een vriendin voor vakantie terugvliegt naar duitsland gaan wij op het huis oppassen. Dus bij terugkomst moesten al mijn spullen ingepakt worden en nog boodschappen gedaan worden. ´s avonds verbrachten we de avond door bij de vrienden die ik heb leren kennen via de trip in Swakopmund waarbij we een gezellige avond hadden.

Zaterdag 28/8: de eerste nacht waarin het weer gevroren heeft namelijk -5. Winter is nog niet helemaal over en wil nog even laten merken dat het nog altijd koud kan worden in augustus. Een vriend van mijn kamergenoot komt vandaag aan vanuit duitsland en we brengen dan ook de dag met ons 3e door. We gingen naar de stad aten een ijsje, drinken in cocktail met uitzicht over Windhoek en gaan eten bij Joes Beerhouse. Meer toeristisch dan dit kunnen we het niet maken. Zo waren we nog een dagje toerist in eigen stad.

Zondag 29/8: Vannacht was het wederom -5 en mega koud. Zelfs de honden wilde niet naar buiten voor hun ontbijt en die moest ik het zo ongeveer tot in hun mand brengen. Vandaag zouden mijn kamergenoot en een vriend voor 11 dagen voor reis vertrekken. Helaas ging met de auto niet alles goed en kunnen ze morgen pas vertrekken. Ik ging samen met een duitse vriendin winkelen in de Grove Mall om haar zo een stukje van het moderne Windhoek te laten zien. We shopte lang en lunchte bij de KFC. Erna gingen we terug en relaxten nog in haar hostel waar ik meerdere mensen intussen ken. Erna liep ik naar huis en deed nog iets voor de uni en genoot van de zon die intussen de 26 graden bereikt had. Dus zoals jullie zien kan Namibië in 1 dag vriezen en 26 graden zijn. Hierdoor wissel je per dag vaak van kleding en kun je zelfs verbranden. Voorlopig blijf ik hier bij vrienden op het huis passen waarbij ik wel regelmatig terug ga naar mijn eigen huisje om te checken of nog alles rustig is.

Het semester duurt nog maar 11 weken en dan zit mijn universiteit deel er alweer op in Namibië. Voor wie het vraagt, ik weet nog niet wanneer ik terug ga komen. Ik wil nog verschillende delen van Namibië en zuidelijk afrika zien voordat ik weer terug ga. Tot die tijd ga ik vooral heel erg genieten van de laatste momenten dat ik nog hier ben, voordat ik het namelijk weet ben ik weer terug in het koud Nederland waar ik in de winter terecht ga komen. Papa en mama komen nog tussendoor langs om te kijken wat ik al die maanden intussen hier allemaal uitspook en waarom ik nog liever niet denk aan Namibië verlaten.