Week 29: bosbranden en Etosha voor de 4de keer

11 oktober 2021 - Nationaal park Etosha, Namibië

Oeps ook deze week ben ik weer te laat maar dit had een andere redenen ik zit namelijk in Etosha en had niet of nauwelijks bereik om het te posten.

Maandag 4/10: de dag werd gestart met een online test. Erna werd er vooral nog verder geleerd voor andere vakken. En dat was ongeveer de hele dag want er komen nog verschillende toetsen aan.

Dinsdag 5/10: vandaag had ik de hele dag stage waar er een jarig was en iedereen broodje biltong kreeg. Dat is het vlees dat dagen lang gedroogd wordt en daardoor lang houdbaar is. ‘S avonds werd er vooral nog geleerd want deze week staan verschillende toetsen op het programma.

Woensdag 6/10: ‘s ochtends les om ‘s middags vooral te gaan leren. Nog even een paar boodschappen halen want vanaf zondag ga ik weer weg. Helaas heeft de berg achter mijn huis vlam gevat door alle bosbranden in de buurt en ruikt het de hele dag naar rook en vuur. Verder is het niet fijn om aan te zien dat ook dit de realiteit in Namibië is van de maandenlang zonder regen.

Donderdag 7/10: ja weer een saaie dag met les en leren want vanavond om 17:30 hadden we een toets op de universiteit. Hier werd er extreem slecht opgelet waardoor onderling praten kon. Na deze toets hebben we nog onderling wat kaartspelletjes gedaan om een gezellige avond te hebben.

Vrijdag 8/10: vandaag had ik de hele dag stage. Eenmaal thuis nog snel naar de stad gegaan om iets te gaan ophalen. Eenmaal thuis gegeten en gaan leren. Al werd dit snel beëindigd toen om 20:10 alle elektriciteit uitviel. Al snel kwam ik erachter dat de hele buurt zonder zat en ging maar eens opzoek naar mijn hoofdlampje en zaklamp. Lang zoeken eindelijk gevonden. Bleek mijn laptop leeg te zijn net zoals mijn beide telefoons dus ben ik maar met zeer weinig licht gaan douchen en erna gaan slapen om 21:20 want veel anders konden we tenslotte niet doen. De stroomuitval is nog geweest tot zaterdagochtend 5:00 ongeveer.

Zaterdag 9/10: jaaaa we hebben weer stroom. ‘S morgens ging ik ontbijten met diegene met wie ik samen op het huis gepast heb. Erna geleerd om ‘s avonds redelijk spontaan nog de stad in te gaan. Waarbij er luxe diner was bij de KFC en een gezellige avond in Brewers Market te hebben doorgebracht. Om 22:00 werd het beëindigd en moesten we naar buiten vanwaar we moesten wachten op de taxi. Eenmaal buiten kwam al snel de politie aanrijden om ons in goede banen te lijden en te wijzen op mondkapjes regel (wordt zelden gehandhaafd). We kwamen veilig voor avondklok weer thuis aan.

Zondag 10/10: jaaaa vroeg opstaan want we gaan Windhoek weer verlaten. Om 9:00 ging ik mijn huurauto ophalen. Deze keer geen 4x4 maar een nieuwe grijze volkswagen Polo. Erna naar klein Windhoek om alles in de auto te gooien en op naar de ingang van Etosha. Met een kleine lunchstop kwam ik naar 4,5 uur aan bij de ingang van Etosha waarbij de buitentemperatuur intussen de 41 graden aangetikt heeft. Eenmaal binnen rij ik naar de eerste waterhole en meteen ligt daar een leeuw te slapen. Ik was exact 10 minuten binnen in Etosha. Wat foto’s maken en door. Want moet voor 19:00 ongeveer 200 km verderop zijn waar ik papa en mama weer tref en erna samen door Etosha rijden. Ik ging snel plas pauze en tankpauze om erna te beginnen opweg naar Dolomite Camp. Dit duurde allemaal langer dan verwacht want onderweg kwamen ik tegen olifanten, heeel veel zebra’s en giraffen en een neushoorn. Maar het mooiste van alles wat de moederleeuw samen met 2 kleine leeuwtjes langs de kant van de weg. Ik was door het enthousiaste heen en baalde dat ik alleen was en her met niemand kon delen. Erna reed ik door en kwam ik 2 oudere mensen tegen met een camper die 2 lekke banden hadden. Hier stond al een auto bij maar checkte toch even of alles goed was. 1 band hadden ze al verwisseld maar intussen had een neushoorn het ook door en was komen kijken. We parkeerde de auto’s om de 2de band heen zodat deze veilig verwisseld kon worden. Dit alles duurde veel langer dan gepland waardoor ik om 18:58 aankwam bij Dolomite camp waarbij ik door heb moeten rijden om het te halen. Eenmaal daar was het eten en erna afkoelen buiten want het is warm ook nog ‘s avonds. En gaan slapen.

1. Pjg Sieben:
    12 oktober 2021
    Oké auto rit goed verlopen !
    Goed aangekomen !
    En weer van alles meegemaakt.
    Veel plezier
  2. Rob Sieben:
    15 oktober 2021
    Het was inderdaad een race tegen de klok. Om 19 uur moet je bij de Lodge zijn maar ze heeft het gered. Ze had nog 2 minuten over.