Week 6: moe van sossusvlei en chaotische trip naar Swakopmund

2 mei 2021 - Swakopmund, Namibië

Maandag 26/4: wat valt dat toch tegen in het weekend lekker weg zijn en mooie herinneringen maken voor het leven en op maandag gaan werken op stage. Vermoeid van alle indrukken en de mooie tijd ging de wekker alsnog om 6:30. In de pauze besloot ik eens te gaan kijken bij de Spar supermarkt die ietsjes verder dan het werk lag. Hier eindigde ik in een voor mijn gevoel duitse winkel met groot assortiment dr. Oekter en spatzle, kort momentje vergat je dat je in Afrika was. Al zorgde de chaos en drukte ervoor dat ik alweer snel wist dat ik niet in Europa me bevond. Al hoorde ik voor het eerst sinds ik van huis vertrokken ben nederlanders. Al druk pratend liepen ze door de winkel, die op dat moment heel druk was. Supermarkten hier zijn niet logisch opgebouwd waardoor je de helft van de tijd van alles zoekt. Zo ook de nederlanders die ik maar zo vriendelijk een handje geholpen om zo mijn nederlandse taal een beetje te kunnen onderhouden. Ze bleken vanochtend aangekomen te zijn voor vakantie en waren overdonderd over de drukte, chaos en warmte in een bijna coronavrij Namibie. Erna werd er nog gewerkt en rest van de avond niets meer gedaan.

Dinsdag 27/4: vandaag was het koningsdag, helaas was het koningsdag feestje van de ambassade afgelast wegens te weinig nederlanders in het land. Hele dag les gevolgd en s avonds the streamers gekeken via de livestream, om zo toch nog een koningsdag gevoel te krijgen.

Woensdag 28/4: s ochtends zou ik mijn visum gaan ophalen dat ik 4 weken geleden aangevraagd heb. Eenmaal aangekomen bij Home Affairs was ik snel omgedraaid want de rij was ongelofelijk lang. Via anderen die vroeger dan ons het visum hadden aangevraagd was het nog niet klaar dus vroeg ik de bewaker hoelang het zou duren. Het antwoord was nog 3 weken. Dus dan moet ik maar dan opnieuw komen. De rest van de dag bestond uit leren, les en vooral genieten van de laatste herfstzon want de winter staat op het punt van beginnen.

Donderdag 29/4: het gepresenteerd om de hele dag thuis te zijn en te leren, genieten van de zon en facetime met Nederland die vervelend genoeg alweer in de regen zitten.

Vrijdag 30/4: na een hele dag op stage moest er s avonds de shuttle en hostel geboekt worden want we zouden zaterdagochtend vertrekken voor een lang weekend naar Swakopmund omdat dinsdag een feestdag is en de maandag een brugdag gemaakt wordt. Eenmaal thuis kwamen we er achter dat de shuttle blijkbaar al vol was en het hotel ook vol geboekt is. Licht geïrriteerd en teleurgesteld moesten we opzoek naar plan B. Via internet zagen we dat er massaal mensen van Windhoek naar Swakopmund gaan voor het lange weekend. Plan B werd niet gevonden en gingen maar slapen en erover nadenken.

Zaterdag 01/05: ook vandaag is een feestdag in Namibie. Plan B was bedacht en we gingen van Zondag tot woensdagavond naar Swakopmund en volgen onze online les woensdag vanuit Swakopmund. De shuttle hebben we geboekt en het hostel werd ook geregeld. Toen moest er nog eten geregeld worden want we waren ervanuit gegaan dat we niet thuis waren. Het was weer het einde van april geweest en dat betekend dat iedereen salaris heeft gekregen. Dit resulteert dan in lange rijen aan de pinautomaat en een half uur wachten om te betalen bij de supermarkt omdat iedereen veel en grote boodschappen gedaan heeft. Wederom verbaasd waren we hoe mensen hun boodschappen voor de rest van de maand deden, waarschijnlijk gaat dit verschijnsel niet wennen. De rest van de dag werd gerelaxt en voorbereid op onze trip.

Zondag 02/05: de wekker ging al om 5:15 omdat we tussen 6-7 opgehaald werden. Voordat het 5:45 was werd ik al gebeld door de shuttle dat we als een van de eerste werden opgehaald en rond 6:15 er was. Met lichte stress moest alles gedaan worden in de 7de versnelling. Om 5:58 werden we al gebeld over 5 minuten was hij er. Nog meer stress want een afrikaan kan niet te vroeg komen dan krijgen zelfs wij als europeanen stress. De broodjes werden snel gesmeerd en hete thee werd in een keer leeg gedronken. Lichtjes te laat stapte we om 6:07 in de shuttle, de bestuurder kon er om lachen nadat we hem uitlegde dat we in het afrikaanse tempo zijn gekomen en hierdoor niet meer europees optijd komen. Na een rondje door Windhoek om iedereen op te halen vertrokken we om 7:00 opweg naar Swakopmund. De eerste 2 uur moest ik even de gemiste slaap inhalen, op namibische wegen kun je ideal slapen door al het gewiebel. Eenmaal wakker werd er een plaspauze gemaakt. Stipt 11:15 werden we bij ons hostel in Swakopmund afgezet. Hier checkte we in en ontmoeten de 30 man grote groep van aziaten die hier wonen omdat ze wachten op hun vissersboot. Verder zitten er fransen, zuid afrikanen en spanjaarden. Onze in stress gesmeerde broodjes werden heerlijk opgegeten aan het strand waarna we het centrum van Swakopmund verkende. Verbaasd dat de zandduinen zo dicht bij de zee liggen en hoe groen de stad Swakopmund is. Voorspeld is voor de komende dagen oostenwind. Dit houdt in 29/31 graden overdag maar door de wind een gevoelstemperatuur van 40/45 graden. S avonds werden er nog heerlijke burgers gegeten om erna vroeg te gaan slapen want moe van onze vroege trip zijn we wel. Helaas moeten jullie nu een weekje wachten tot jullie onze avonturen in Swakopmund kunnen lezen.

(foto’s komen erop zodra ik weer goed werkende wifi heb)

1. Trees en Harry Odekerken:
    9 mei 2021