Week 7: verlengd weekend Swakopmund

9 mei 2021 - Windhoek, Namibië

Maandag 03/05: worden we wakker in het nog rustige hostel in Swakopmund. Rustig was het maar voor heel even want om stipt 8:00:01 werd de aziatische muziek aangezet. Gelukkig waren we al wakker en hadden we goede reden om dan te gaan ontbijten dan wisten we tenslotte dan hun klaar waren met ontbijten en het rustig was. Na het ontbijt liepen we rondje over het strand waarbij en mega grote en moderne huizen gebouwd waren. Een beetje geschiedenis van Swakopmund. Het land Namibie is een oude duitse kolonie en die zijn als eerste aan land gekomen zijn in Swakopmund. In Swakopmund zijn dan ook nog vele europese en duitse invloeden, de stad voelt ook heel europees aan. Vele duitse-namibiers die in Windhoek wonen die hebben ook een 2de huisje in Swakopmund omdat dit echt uitziet en aanvoelt als een duitse stad met het afrikaanse klimaat. Tot zover geschiedenis les voor vandaag want dat is niet zo mijn ding, voor vragen kan google je vast verder helpen. We werden om 11:30 opgehaald voor onze tour naar Sandwich Harbour. Het natuurgebied Sandwich Harbour ligt 70 km zuidelijker dan Swakopmund en alleen bereikbaar met 4x4 auto en heel veel 4x4 rijervaring. We gingen met een groep van 16 mensen, dit was de grootste groep sinds 1,5 jaar. Nadat we opgehaald werden gingen we nog langs bij de aangespoelde walvis van 18 meter die afgelopen week aan het strand in Walvisbaai is aangekomen. Erna werd de rit over het strand voortgezet voor 50 km. Hier werd gestopt en bestond er de mogelijkheid om duinen op te beklimmen. We hadden geroepen dit niet meer te doen na de vorige duin in Sossusvlei, maar het uitzicht was zo mooi dat we toch weer omhoog geklommen zijn om weer prachtige foto´s te maken. Terug beneden werd de laatste 20 km afgelegd over het strand en deels door de zee. Hierna werd er op het bekende knopje geduwd om de bandenspanning omlaag te brengen naar bijna leeg, want we gingen de duinen omhoog met de auto´s. Dit is niet geschikt voor mensen met hoogtevrees, zwak hart of maag en angsthazen. Hier gingen we al rijdend door de duinen omhoog en omlaag met stops op de top om prachtige foto´s te maken van de lagoon dat Sandwich Harbour inhoudt. Bovenop de zandduinen zagen we ver op zee een levende walvis uit het water springen, wat een ongeloofelijke grote dieren. Helaas kwam de wind opzetten en moest onze lunch uitgesteld worden omdat die anders wegwaaide. Hierdoor eindigde ook wederom overal zand, maar de uitzichten waren prachtig hoe machtig de natuur hier nog de baas is over de mensen, dan boeit dat zand niets meer. Onze lunch werd een borrel tussen de duinen waar de wind niet was. Erna werd er nog gecrosst door de duinen opweg terug naar Swakopmund. Onderweg kwamen er nog struisvogels, springbokjes en orxy voorbij lopen. Compleet gezandstraald gingen we eten bij een heerlijke italiaan om erna al het zand eraf te douchen en te gaan slapen om al deze indrukken even te laten inwerken.

Dinsdag 04/05: wederom werd om stipt 8 uur schalde aziatische muziek door de binnenplaats, deze keer zaten we al aan het ontbijt want om 9:00 werden we opgehaald voor onze volgende excursie. Kajakken op de atlantische oceaan naar the bird Rock. Kajaks in het water en gelachen dat volwassen zwemvesten me nog altijd te groot zijn konden we vertrekken. Al snel werd duidelijk waarom niemand in het water is want het water dat hier stroomt komt van de zuidpool en dat is ook heel erg koud. Onderweg zwemden de zeehonden om ons heen en waren nieuwsgierig naar de gele kajaks die rond dopperde. Eenmaal bij Bird Rock waren er duizenden vogels te zien die samen zaten op een platform in zee. De geur was echter iets minder fijn. Na een ruim uurtje stonden we weer met beide benen op te grond en was niemand omgekiept in de oceaan. Helaas hadden de dolfijnen en de walvissen zich niet laten zien. Samen met de gids genoten we van de zon onder het genot van thee en de heerlijke zuid afrikaanse rusks (mocht je in zuidelijk afrika komen dan dit proberen!). Vandaag is tenslotte in heel Namibie een feestdag, Cassinga Day. Hier wordt een aanval herdacht in zuidelijk Angola waar 700 mensen omgekomen zijn in 1978. Eenmaal terug relaxten we op het strand en werden er intressante gesprekken gevoerd met andere bezoekers van het hostel uit verschillenden landen. ´s avonds gingen we in een duits restaurant eten waarbij we genoten van onze cordon bleu.

Woensdag 05/05: onze laatste dag alweer in Swakopmund. Om 8:30 werden we opgehaald om te gaan quad rijden in de duinen en sandboarden. Na een korte uitleg vertrokken we met de quads de duinen in. Even wennen dat moesten we wel want de quads konden 60 km/h rijden. Onderweg hebben we nog gezocht naar de slang die zijn sporen had achtergelaten en vonden we de witte spin een van de bewoners van de woestijn. We gingen veel duinen op met veel gas en soms lichtjes uit de bocht gleden door het diepe zand. Halverwege stopte we boven op een van de hoogste duinen waarbij je de oceaan kon zien. Vanaf hier werden de sandboards gewaxt om erna met 80 km/h de duin af te glijden. De eerste keer moesten we terug omhoog lopen, dus alweer een zandduin omhoog lopen. De tweede keer naar beneden werden we gelukkig erna opgehaald door de gids met de quad zodat we niet alweer een zandduin omhoog moesten lopen. Erna werd er weer op de quads gestapt om de meer uitdagendere zandduinen omhoog en omlaag te gaan rijden. Na 3 uurtjes kwamen we weer terug en konden we het zand van ons afvegen. Eenmaal terug in het hostel konden we hier om 14:00 onze online les volgen. 14:45 verlieten we met de shuttle Swakopmund opweg terug naar Windhoek. Hier kwamen we na een korte stop aan om 19:15 terug bij onze woning. Blij om eindelijk het zand overal uit te gaan halen en s avonds mee te doen met de pubquiz van de studentenvereniging. Vermoeid maar een prachtige tijd in Swakopmund verder gingen we slapen omdat het normale leven vanaf morgen weer verder gaat.

Donderdag 06/05: we zijn weer terug bij de realiteit. Eenmaal de gordijnen open schrokken we ons rot want het regende en dit stopte niet na een bui want uiteindelijk heeft het de hele dag geregend en was het zo koud dat we onze truien toch maar eens gingen zoeken. Waarbij we om 8:30 weer les hadden en rest van de dag foto´s uitzochten, werkten, boodschappen deden  en andere dingen.

Vrijdag 07/05: De hele dag was ik weer op stage te vinden. Om ´s avonds met een paar collega´s van mijn medebewoner wat gingen drinken in Olympia (het witte deel van Windhoek). Deze collega´s bleken Wandergesellen te zijn. Wandergesellen is iets dat wij in Nederland niet kennen. Deze reizen minimaal 3 jaar rond en mogen niet naar huis gaan tussendoor. Overal waar ze komen gaan ze werken en liften ze verder naar hun volgende bestemming waarbij ze de hele tijd hun uniform aan moeten hebben. Niet wetend dat dit nog bestond kwamen we om 21:45 terug, net optijd voordat de avondklok begint.

Zaterdag 08/05: deze dag werd hele dag thuis gespendeerd want er moet ook nog veel gedaan worden voor onze studie. Tussendoor werd er hele dag play-offs hoofdklasse hockey te kijken. Zo bleef deze hele dag relaxt.

Zondag 09/05: Vandaag moest er een verslag ingeleverd worden en daar moest de laatste hand aangelegd worden. Om tussendoor boodschappen te gaan doen en water te gaan halen. Vandaag was het zover dat het in Nederland warmer was dan hier, weliswaar met 2 graden kouder. Desondanks was het hele dag stralend weer met blauwe lucht zonder wolken, hierna valt het te merken dat de winter eraan komt. ´s nachts wordt het rond 3/4 graden en overdag 25 graden.

Alle foto´s zijn te zien onder het kopje foto´s

1. Gonnie:
    11 mei 2021
    Prachtige ervaring om nooit te vergeten!